Kracht van taal in muziek, door Evy Heersink

Welkom op mijn blog! In deze blog neem ik je mee op een reis waar poëzie, muziek en taal samenkomen. Of je nu een liefhebber bent van poëzie, muziek, of gewoon nieuwsgierig bent naar hoe deze kunstvormen elkaar versterken, deze lessenreeks biedt een inspirerende ervaring. Lees verder en ontdek hoe taal en muziek elkaar ontmoeten en samen iets magisch creëren!

Poëzie in de klas: waarom?

Poëzie kan in het voortgezet onderwijs een waardevol en veelzijdig instrument zijn om leerlingen op verschillende manieren te ontwikkelen. Het draagt niet alleen bij aan hun taalvaardigheid, maar biedt ook ruimte voor persoonlijke groei en creatieve expressie. Er zijn verschillende redenen waarom poëzie een vast onderdeel van het curriculum zou moeten zijn en meerdere doelen die je ermee kunt nastreven.

Taalontwikkeling en creatieve expressie

Allereerst bevordert poëzie de taalontwikkeling van leerlingen. Door te experimenteren met ritme, rijm en beeldspraak leren leerlingen de schoonheid en kracht van taal kennen. Ze ontdekken hoe woorden op verschillende manieren gebruikt kunnen worden om ideeën en emoties over te brengen. Daarnaast draagt poëzie bij aan creatieve expressie. Het biedt een veilige en persoonlijke ruimte voor leerlingen om hun gedachten, gevoelens en ervaringen op een unieke manier te verwoorden. Dit kan helpen bij het verwerken van emoties en het vinden van een eigen stem, wat cruciaal is in de adolescentiefase.

Kritisch denken en empathisch vermogen stimuleren

Naast creativiteit en taalgevoel stimuleert poëzie ook kritisch denken. Het interpreteren van gedichten vraagt om diepere reflectie en het ontdekken van meerdere lagen van betekenis. Leerlingen leren dat er vaak geen "juiste" of "foute" antwoorden zijn, wat hun vermogen tot kritisch redeneren versterkt. Bovendien bevordert poëzie het empathisch vermogen. Door gedichten te lezen vanuit diverse perspectieven en culturen, kunnen leerlingen zich inleven in ervaringen en gevoelens die afwijken van hun eigen belevingswereld. Dit verbreedt hun horizon en vergroot hun begrip voor anderen.

Doelen van poëzieonderwijs

Er zijn verschillende concrete doelen die je kunt nastreven met poëzieonderwijs. Een belangrijk doel is taalontwikkeling en woordenschatuitbreiding. Door poëzie te lezen, schrijven en analyseren, leren leerlingen nieuwe woorden en uitdrukkingen kennen. Daarnaast is creatieve expressie stimuleren een essentieel doel. Het schrijven van poëzie helpt leerlingen om op een speelse en persoonlijke manier met taal om te gaan, wat zowel hun expressieve als cognitieve ontwikkeling ten goede komt.

Poëzie analyseren

Een ander belangrijk doel is het analyseren en interpreteren van poëzie. Door leerlingen te laten reflecteren op de structuur, vorm en inhoud van gedichten, leren ze diepgaander over teksten na te denken. Hieraan verbonden is het doel om leerlingen bekend te maken met verschillende dichtvormen. Dit helpt hen niet alleen om poëzie vanuit verschillende tijdsperiodes en stijlen te waarderen, maar ook om de technische aspecten van het genre te begrijpen. Bovendien is het van belang dat leerlingen leren praten over poëzie. Het bespreken van gedichten in de klas biedt de kans om gedachten en gevoelens te delen, waardoor leerlingen hun communicatieve vaardigheden ontwikkelen.

Vakdidactische uitgangspunten

Deze doelen worden ondersteund door de vakdidactische uitgangspunten van Bonset et al. (2021) en Bolscher et al. (2015). Bonset (2021) stelt dat het belangrijk is om poëzieonderwijs aan te laten sluiten bij de belangstelling van de leerlingen. Gedichten moeten relevant zijn voor hun leefwereld om hun betrokkenheid te vergroten. Daarnaast moeten leerlingen leren praten over fictie (inclusief poëzie), wat hen helpt om hun interpretaties en ideeën te verwoorden. Ook benadrukt Bonset (2021) het belang van het ontdekken van de unieke mogelijkheden van poëzie om op een bijzondere manier gedachten en gevoelens onder woorden te brengen.

    Bolscher et al. (2015) richten zich meer op de technische kant van poëzieonderwijs. Zij stellen dat leerlingen verschillende soorten poëzie moeten leren herkennen, plaatsen en interpreteren. Het is belangrijk dat leerlingen inzicht krijgen in de diversiteit van poëzie en de manier waarop gedichten op verschillende manieren geïnterpreteerd kunnen worden. Verder moeten leerlingen enkele technische begrippen leren om gedichten te kunnen analyseren, zoals rijmschema’s, metrum en beeldspraak.

Samenvattend is poëzieonderwijs een krachtig middel om leerlingen op meerdere fronten te ontwikkelen. Het stimuleert niet alleen hun taalvaardigheid en creativiteit, maar ook hun empathisch vermogen en kritisch denkvermogen. Persoonlijk vind ik het stimuleren van creatieve expressie en kritisch denken de belangrijkste doelen, omdat deze vaardigheden zowel op intellectueel als emotioneel vlak een blijvend effect hebben op de persoonlijke groei van leerlingen.

 

Thema

Voor deze lessenreeks kies ik het thema "poëzie en muziek" als centraal onderwerp. Dit thema sluit goed aan bij het gedicht "Blijven rijden" van Meau, omdat het een songtekst is die op poëtische wijze gevoelens van persoonlijke groei en vrijheid overbrengt. De koppeling tussen poëzie en muziek biedt een krachtige manier om leerlingen de expressieve kracht van taal in muziek te laten ontdekken.

Redenen voor de keuze van dit thema:

·       Muzikale structuren en poëtische elementen: Veel songteksten, net als poëzie, maken gebruik van rijm, ritme, en herhaling om emoties over te brengen. In deze lessenreeks kunnen leerlingen leren hoe deze muzikale structuren parallel lopen aan traditionele poëtische technieken.

·       Verbinding tussen taal en muziek: Songteksten lenen zich goed voor de analyse van de invloed van klank, ritme en intonatie op betekenis. Leerlingen kunnen ontdekken hoe de tekstuele inhoud van een lied wordt versterkt door muzikale elementen, en hoe beide kunstvormen samen een emotionele impact creëren.

·       Herkenbaarheid voor leerlingen: Omdat de tekst een songtekst is van een Nederlandse artiest, zullen leerlingen zich sneller aangesproken voelen. De combinatie van poëzie en muziek maakt het toegankelijker voor een jong publiek dat gewend is aan moderne muziek.

·       Creatieve mogelijkheden: Het thema biedt ruimte voor creatieve opdrachten waarbij leerlingen zelf songteksten kunnen schrijven of bestaande teksten muzikaal kunnen interpreteren. Ze kunnen experimenteren met het verbinden van poëzie en muziek om hun eigen emoties of ideeën uit te drukken.


Leerdoelen

De leerdoelen voor deze lessenreeks zijn het volgende:

1.      Aan het einde van de lessenreeks kunnen leerlingen minimaal twee poëtische begrippen in een tekst aanwijzen en uitleggen.

2.      Aan het einde van de lessenreeks kunnen leerlingen uitleggen hoe muzikale elementen de betekenis van een tekst beïnvloeden.

3.      Aan het einde van de lessenreeks kunnen leerlingen ten minste drie overeenkomsten en drie verschillen tussen een songtekst en een gedicht identificeren en toelichten.

4.      Aan het einde van de lessenreeks kunnen leerlingen een songtekst schrijven waarin minimaal drie verschillende poëtische technieken zijn toegepast.

5.      Aan het einde van de lessenreeks kunnen leerlingen hun persoonlijke interpretatie van een songtekst delen en onderbouwen met specifieke voorbeelden uit de tekst.

6.      Aan het einde van de lessenreeks kunnen leerlingen uitleggen hoe de achtergrond van een songtekst de inhoud en vorm beïnvloedt.

7.      Aan het einde van de lessenreeks kunnen leerlingen hun persoonlijke emoties en reacties bij een songtekst beschrijven en uitleggen hoe deze hun interpretatie beïnvloeden.

 

Poëzie in de klas: voor wie?

Op basis van de kerndoelen en referentieniveaus voor fictieonderwijs in Bonset et al. (2021) blijkt dat de leerdoelen voor de lessenreeks over poëzie en songteksten vooral gericht zijn op de bovenbouw van het voortgezet onderwijs, met enkele doelstellingen die ook geschikt zijn voor de onderbouw.

De doelen die leerlingen vragen om poëtische begrippen te herkennen en eigen emoties te verwoorden, vallen binnen het referentieniveau 2F. Deze doelen zijn minder complex en richten zich op basiskennis en zelfreflectie. Aan de andere kant vereisen doelen zoals het analyseren van muzikale elementen, het vergelijken van teksten, en het uitleggen van de invloed van context een dieper niveau van kritisch denken en tekstbegrip, wat overeenkomt met referentieniveau 3F. Deze doelen vragen om een meer uitgebreide analyse en interpretatie. Ten slotte is het schrijven van een eigen songtekst met poëtische technieken een uitdaging die past bij referentieniveau 4F, omdat dit een gevorderd niveau van tekstproductie en creativiteit vereist.

Samenvattend zijn de leerdoelen voornamelijk afgestemd op leerlingen in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs, waarbij enkele doelen ook geschikt zijn voor de onderbouw, afhankelijk van de mate van complexiteit en verdieping die wordt nagestreefd. Ik zou zelf deze lessenserie aanbevelen aan havo/vwo 3, omdat het een uitstekende gelegenheid biedt om zowel de basiskennis van poëzie en songteksten te verdiepen (niveau 2F) als om meer geavanceerde analytische en creatieve vaardigheden te ontwikkelen (niveau 3F en 4F). De combinatie van deze niveaus zorgt ervoor dat leerlingen op havo/vwo 3 in staat zijn om hun begrip en toepassing van poëtische technieken te verrijken en te demonstreren op een manier die hen voorbereidt op verdere academische uitdagingen.

Voorkennis

Voor de leerlingen van havo/vwo 3 is het aannemelijk dat ze al enige voorkennis hebben over poëzie, zoals basisbegrippen (rijm, alliteratie, metaforen) en wellicht eenvoudige gedichtanalyses uit eerdere lesjaren. Waarschijnlijk zijn ze ook bekend met songteksten, gezien hun dagelijkse omgang met muziek, waarbij ze intuïtief gevoel hebben voor ritme en rijm.

Om deze voorkennis te activeren, kan de lessenreeks starten met een brainstormsessie waarin leerlingen hun ervaringen met poëzie en muziek delen. Vervolgens kunnen ze voorbeelden van poëtische technieken in songteksten herkennen en koppelen aan eerdere kennis. Hierdoor ontstaat een basis om op voort te bouwen tijdens de lessenserie.


Poëzie in de klas: welke gedichten?

Het gedicht (songtekst) dat behandeld zal worden in de lessenserie is ‘’Blijven rijden’’ van Meau.

De keuze voor een songtekst heb ik gekozen omdat dat dicht bij de belevingswereld van havo/vwo 3 leerlingen staan. Muziek speelt voor de meeste leerlingen een grote rol in hun leven, en door naar songteksten te kijken, kunnen ze gemakkelijker begrijpen wat poëzie is. Songteksten bevatten vaak rijm, beeldspraak en emotie, waardoor leerlingen deze poëtische technieken op een toegankelijke en interessante manier leren herkennen en toepassen. Hierdoor blijven ze meer betrokken en gemotiveerd om met poëzie aan de slag te gaan.

Meau


Meau Hewitt, beter bekend als Meau, is een Nederlandse singer-songwriter geboren op 10 mei 2000 in Blaricum. Ze groeide op in Weesp en begon op jonge leeftijd met zang- en pianolessen. Haar muzikale reis begon bij Kinderen voor Kinderen en later als lid van het koor van Babette Labeij. Na haar middelbare school volgde ze de vooropleiding van de popafdeling van het Conservatorium van Amsterdam. Meau brak door met haar Nederlandstalige muziek en scoorde hits als "Dat heb jij gedaan" en "Blijven rijden".

In september 2022 bracht Meau het nummer "Blijven rijden" uit, waarin ze probeerde de nare gebeurtenissen uit haar verleden te vergeten en vooruit te gaan. Dit lied werd door NPO Radio 2 uitgeroepen tot NPO Radio 2 Topsong.

Hoewel de songtekst niet direct verwijst naar de specifieke biografische details van Meau Hewitt, zijn er enkele overeenkomsten tussen haar levensverhaal en de thema's in de songtekst. De songtekst gaat over persoonlijke groei, veerkracht en vooruitgang, wat overeenkomt met Meau's muzikale reis en haar doorbraak met nummers als "Blijven rijden". Het idee van het proberen te vergeten van nare gebeurtenissen uit het verleden en vooruit te gaan, zoals in het nummer "Blijven rijden", kan overeenkomen met de thema's van persoonlijke groei en veerkracht in het gedicht.

 

Blijven rijden

M'n raam open, m'n voet op het pedaal en ik ga

Ik blijf rijden, alleen naar voren kijken

Ik wil hopen dat ik een beetje leer hoe het staat

Het zijn feiten, minder vergelijken

 

Het mooie gaat van start en het lege lijkt nu leger

Voel het alsmaar harder, probeer het te vergeten

Omgeving staart me aan en geeft me lucht

 

De straten lijken donker, toch brandt er zoveel licht

En ik luister naar mezelf, maak me los van het gewicht en

Verstand op nul, zo wil ik blijven gaan

 

Ik voel me steeds vrijer

Worden steeds wijzer

Langzaam met de dagen, op z'n tijd

Ik voel me steeds vrijer

Alles wordt kleiner

Zorgen raak ik steeds wat beter kwijt

 

M'n raam open, m'n voet op het pedaal en ik ga

Ik blijf rijden, alleen naar voren kijken

Ik wil hopen dat ik een beetje leer hoe het staat

Het zijn feiten, minder vergelijken

In mezelf, muziek op 110 en

'K Hoor maar de helft van de melodie

M'n raam open, m'n voet op het pedaal en ik ga

Ik blijf rijden, alleen naar voren kijken

 

Ik ben aan het staren en voel me al wat beter

De lucht is op aan 't klaren, het lukt me te vergeten

Een beetje lichter dan ik had gedacht

 

Het lukt me te beseffen dat alles toch wel goed gaat

En wat ik eigenlijk heb, bijna alles toch genoeg maakt

Ineens wordt stilte juist het allerhardst

 

Ik voel me steeds vrijer

Alles wordt kleiner

Zorgen raak ik steeds wat beter kwijt

 

M'n raam open, m'n voet op het pedaal en ik ga

Ik blijf rijden, alleen naar voren kijken

Ik wil hopen dat ik een beetje leer hoe het staat

Het zijn feiten, minder vergelijken

In mezelf, muziek op 110 en

'K Hoor maar de helft van de melodie

M'n raam open, m'n voet op het pedaal en ik ga

Ik blijf rijden, alleen naar voren kijken

 

Meau

 

De videoclip wordt ook bekeken en beluisterd tijdens de lessenserie. Klik hier om naar de videoclip van ‘’Blijven rijden’’ te gaan.


Didactische werkvormen

In deze lessenreeks over het gedicht en de songtekst "Blijven rijden" van Meau, worden diverse didactische werkvormen ingezet om leerlingen te begeleiden in het behalen van de gestelde leerdoelen. Deze leerdoelen richten zich zowel op de analyse van poëtische elementen als op persoonlijke reflectie en creatief schrijven. De werkvormen zijn zo ontworpen dat leerlingen op verschillende manieren actief betrokken worden bij het leerproces, zowel individueel als in groepjes, om zo de leerdoelen stap voor stap te behalen.

De eerste les draait om het verkennen van de thematiek van het gedicht en het ontwikkelen van een persoonlijke interpretatie. Door het nummer in de klas af te spelen en de tekst gezamenlijk te lezen, worden leerlingen gestimuleerd om hun eerste indrukken en gevoelens te delen. Dit draagt bij aan het behalen van leerdoel 5, waarin leerlingen hun persoonlijke interpretatie van een songtekst moeten kunnen onderbouwen. Vervolgens analyseren de leerlingen in kleine groepjes een specifieke strofe, waarbij ze thema's en emoties in de tekst bespreken. Deze samenwerkingsopdracht bevordert een diepere reflectie en helpt leerlingen om verbanden te leggen tussen hun eigen ervaringen en de inhoud van de songtekst. Door deze groepsanalyses te delen met de rest van de klas, wordt het begrip van de tekst vergroot en worden leerdoelen 1 en 7 aangesproken, waarin leerlingen poëtische begrippen moeten herkennen en hun emoties bij de tekst leren verwoorden.

In de tweede les verschuift de focus naar de analyse van poëtische stijlfiguren en de muzikale elementen van de songtekst. Leerlingen krijgen eerst een theoretische uitleg over begrippen zoals herhaling, enjambement, metaforen en beeldspraak, waarna ze in tweetallen aan de slag gaan om deze technieken in de tekst te identificeren. Deze activiteit is direct gekoppeld aan leerdoel 1, waarin leerlingen poëtische begrippen in een tekst moeten kunnen aanwijzen en uitleggen. Daarnaast wordt in deze les ook leerdoel 2 behandeld: leerlingen ontdekken hoe muzikale elementen, zoals herhaling en ritme, de betekenis van de songtekst versterken. Door de stijlfiguren in tweetallen te bespreken en klassikaal te evalueren, wordt niet alleen kennis opgebouwd, maar ook het kritisch denkvermogen gestimuleerd.

De laatste les richt zich op creatief schrijven, waarbij de leerlingen zelf een songtekst of gedicht schrijven geïnspireerd door "Blijven rijden". Hierin moeten ze minimaal drie verschillende poëtische technieken toepassen, zoals gevraagd in leerdoel 4. Tijdens het schrijven wordt ook aandacht besteed aan het verschil tussen een songtekst en een gedicht, wat aansluit bij leerdoel 3. Leerlingen reflecteren op hoe ze poëtische technieken en thema's gebruiken om hun eigen boodschap over te brengen. Tot slot worden enkele teksten gedeeld en besproken, waarbij leerlingen hun persoonlijke emoties en creatieve keuzes toelichten. Dit bevordert zelfreflectie en geeft de leerlingen inzicht in hoe hun eigen achtergrond en emoties hun werk beïnvloeden, waardoor leerdoelen 6 en 7 verder worden aangesproken.

Leermiddelen

Voor deze lessenreeks zijn verschillende leermiddelen nodig, zoals de geprinte tekst van de songtekst, een projector voor het afspelen van het nummer en opdrachtenbladen voor het analyseren van de stijlfiguren. De klassenopstelling is flexibel, zodat er ruimte is voor zowel klassikale instructie als groepswerk.

Resultaten

Om de resultaten van de leerlingen te controleren, wordt er tijdens de lessen gebruikgemaakt van zowel formatieve als summatieve evaluaties. Zo wordt door middel van feedback tijdens groepsbesprekingen en individuele opdrachten gecontroleerd of leerlingen de poëtische technieken kunnen herkennen en toepassen. Het creatief eindproduct, waarin leerlingen zelf een songtekst of gedicht schrijven, fungeert als summatieve toetsing. Hiermee wordt duidelijk of ze in staat zijn om de geleerde poëtische technieken en muzikale elementen effectief toe te passen en of ze de overeenkomsten en verschillen tussen een gedicht en songtekst kunnen verwoorden.

 

Poëzie in de klas: wat wanneer?

Nu alles is uitgewerkt en beschreven, zal ik per les een overzicht maken. Voor elke les plaats ik ook een link naar de bijbehorende presentatie, gemaakt in Canva. Daarnaast zal al het benodigde lesmateriaal per les beschikbaar zijn.

 Les 1: 

Les

Lesdoelen

Gedichten/Songtekst

Leerstof/Theorie

Opdrachten en werkvormen

Materialen

Tijdsindeling

Les 1: Eerste indruk en thematische analyse

1. Leerlingen kunnen hun persoonlijke interpretatie van een songtekst onderbouwen.
2. Leerlingen kunnen minstens twee poëtische begrippen herkennen en uitleggen.
3. Leerlingen kunnen hun emoties en reacties beschrijven.

‘’Blijven rijden’’ van Meau

Thematiek en eerste indruk:

-Uitleg over het thema van vrijheid en zorgen loslaten.
-Eerste kennismaking met poëtische begrippen zoals beeldspraak en rijm.

1. Luisteren naar het nummer (klassikaal).
2. Close reading en hardop lezen van de tekst (klassikaal).
3. Groepsanalyse van een strofe met focus op thema's en emoties (groepjes).
4. Korte terugkoppeling en discussie (klassikaal).

-Projector en speakers voor het afspelen van de songtekst.
-Geprinte tekst van het lied.
-Opdrachtenblad voor groepsanalyse.

5 min – Introductie van het nummer.
20 min – Close reading van de songtekst.
15 min – Groepsanalyse van een strofe.
5 min – Klassikale terugkoppeling.

 

Les 1 PowerPoint: https://www.canva.com/design/DAGRHqLGfOo/jC69gno3UFzaE9U93jqEmQ/edit?utm_content=DAGRHqLGfOo&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton


Blijven rijden, Meau

M'n raam open, m'n voet op het pedaal en ik ga

Ik blijf rijden, alleen naar voren kijken

Ik wil hopen dat ik een beetje leer hoe het staat

Het zijn feiten, minder vergelijken

 

Het mooie gaat van start en het lege lijkt nu leger

Voel het alsmaar harder, probeer het te vergeten

Omgeving staart me aan en geeft me lucht

 

De straten lijken donker, toch brandt er zoveel licht

En ik luister naar mezelf, maak me los van het gewicht en

Verstand op nul, zo wil ik blijven gaan

 

Ik voel me steeds vrijer

Worden steeds wijzer

Langzaam met de dagen, op z'n tijd

Ik voel me steeds vrijer

Alles wordt kleiner

Zorgen raak ik steeds wat beter kwijt

 

M'n raam open, m'n voet op het pedaal en ik ga

Ik blijf rijden, alleen naar voren kijken

Ik wil hopen dat ik een beetje leer hoe het staat

Het zijn feiten, minder vergelijken

In mezelf, muziek op 110 en

'K Hoor maar de helft van de melodie

M'n raam open, m'n voet op het pedaal en ik ga

Ik blijf rijden, alleen naar voren kijken

 

Ik ben aan het staren en voel me al wat beter

De lucht is op aan 't klaren, het lukt me te vergeten

Een beetje lichter dan ik had gedacht

 

Het lukt me te beseffen dat alles toch wel goed gaat

En wat ik eigenlijk heb, bijna alles toch genoeg maakt

Ineens wordt stilte juist het allerhardst

 

Ik voel me steeds vrijer

Alles wordt kleiner

Zorgen raak ik steeds wat beter kwijt

 

M'n raam open, m'n voet op het pedaal en ik ga

Ik blijf rijden, alleen naar voren kijken

Ik wil hopen dat ik een beetje leer hoe het staat

Het zijn feiten, minder vergelijken

In mezelf, muziek op 110 en

'K Hoor maar de helft van de melodie

M'n raam open, m'n voet op het pedaal en ik ga

Ik blijf rijden, alleen naar voren kijken

 

Werkblad Les 1: Eerste indruk en thematische analyse

 

Naam:
Klas:
Datum:


Opdracht 1: Eerste indruk

1.      Luister naar de songtekst "Blijven rijden" van Meau.

2.      Wat is je eerste indruk van het nummer? Welke gevoelens roept het bij je op?

 

Antwoord:

 

 

 


Opdracht 2: Thematiek en emoties

1.      Lees de tekst van het lied nogmaals door. Welke thema’s herken je in de tekst? Denk aan thema's zoals vrijheid, zorgen loslaten, enzovoorts.

 

Antwoord:

 

 

 

2.      Welke emoties herken je in de tekst van Meau? Leg uit waarom je die emoties voelt bij het lezen of luisteren.

 

Antwoord:

 

 

 


Opdracht 3: Groepsanalyse van een strofe

1.      Kies in groepjes één strofe uit de songtekst.

2.      Bespreek samen:

o   Welke thema’s en emoties komen naar voren in deze strofe?

o   Welke poëtische begrippen herken je (zoals rijm of beeldspraak)?

3.      Schrijf hier jullie bevindingen op en presenteer die straks aan de klas.

 

Antwoord:

 

 

 


Reflectie:
Wat heb je geleerd door het bespreken van deze tekst met je groepje?

 

Antwoord:

  

 Les 2:

Les

Lesdoelen

Gedichten/Songtekst

Leerstof/Theorie

Opdrachten en werkvormen

Materialen

Tijdsindeling

Les 2: Analyse van stijlfiguren en beeldspraak

1. Leerlingen kunnen minstens twee poëtische begrippen in een tekst aanwijzen en uitleggen.
2. Leerlingen kunnen uitleggen hoe muzikale elementen de betekenis beïnvloeden.

‘’Blijven rijden’’ van Meau

Stijlfiguren en poëtische technieken:
-Uitleg van stijlfiguren zoals herhaling, enjambement, en beeldspraak.
-Analyse van muzikale elementen (ritme, herhaling).

1. Theoretische uitleg van stijlfiguren (klassikaal).
2. Identificeren van stijlfiguren in de tekst (tweetallen).
3. Klassikale bespreking van de gevonden stijlfiguren.
4. Toepassen van een stijlfiguur in een eigen zin als huiswerk.

-PowerPoint presentatie over poëtische technieken.
- Geprinte tekst van het lied.
- Opdrachtenblad voor het identificeren van stijlfiguren.

5 min – Herhaling van de thematiek van les 1.
15 min – Uitleg van poëtische begrippen en muzikale elementen.
15 min – Opdracht: identificeren van stijlfiguren.
10 min – Klassikale bespreking.

 

Les 2 PowerPoint: https://www.canva.com/design/DAGRHqLGfOo/jC69gno3UFzaE9U93jqEmQ/edit?utm_content=DAGRHqLGfOo&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton


Werkblad Les 2: Analyse van stijlfiguren en beeldspraak

 

Naam:
Klas:
Datum:


Opdracht 1: Uitleg van stijlfiguren

1.      Bekijk de lijst met poëtische stijlfiguren:

o   Herhaling

o   Enjambement

o   Metafoor

o   Beeldspraak

2.      Schrijf bij elke stijlfiguur een korte definitie op en geef een voorbeeld uit de songtekst.

 

Voorbeeld 1 - Herhaling:
Definitie:
Voorbeeld uit de tekst:

 

Voorbeeld 2 - Enjambement:
Definitie:
Voorbeeld uit de tekst:

 

Voorbeeld 3 - Beeldspraak:
Definitie:
Voorbeeld uit de tekst:

 


Opdracht 2: Identificeer stijlfiguren in de tekst

1.      Werk samen in tweetallen. Ga door de tekst van "Blijven rijden" en markeer de stijlfiguren die jullie herkennen.

2.      Schrijf per stijlfiguur op welke regels uit de tekst een voorbeeld zijn.

 

Antwoord:

 

 


Opdracht 3: Muzikale elementen

1.      Hoe beïnvloeden de muzikale elementen (zoals herhaling van woorden of zinnen) de betekenis van de tekst? Noteer je antwoord.

 

Antwoord:


 Les 3:

Les

Lesdoelen

Gedichten/Songtekst

Leerstof/Theorie

Opdrachten en werkvormen

Materialen

Tijdsindeling

Les 3: Creatief schrijven

1. Leerlingen kunnen een eigen songtekst schrijven met minimaal drie poëtische technieken.
2. Leerlingen kunnen ten minste drie overeenkomsten en drie verschillen tussen een gedicht en een songtekst toelichten.
3. Leerlingen kunnen uitleggen hoe hun emoties en ervaringen hun interpretatie beïnvloeden.

Niet van toepassing.

Creatief schrijven:
-Verschillen en overeenkomsten tussen gedichten en songteksten.
-Het toepassen van poëtische technieken (herhaling, enjambement & beeldspraak) in een eigen tekst.

1. Uitleg over het verschil tussen gedichten en songteksten (klassikaal).
2. Creatieve schrijfopdracht: schrijven van een eigen songtekst/gedicht met poëtische technieken (individueel, huiswerk voor les 4).
3. Delen van geschreven teksten en feedback geven (klassikaal in les 4).

-Geprinte tekst van "Blijven rijden".
-Opdrachtenblad voor de schrijfopdracht.
-Schrijfmaterialen.

5 min – Herhaling van stijlfiguren uit les 2.
30 min – Schrijfopdracht: creatief schrijven van een eigen songtekst of gedicht.
10 min – Delen en bespreken van teksten.

 

Les 3 PowerPoint: https://www.canva.com/design/DAGRHqLGfOo/jC69gno3UFzaE9U93jqEmQ/edit?utm_content=DAGRHqLGfOo&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton


Werkblad Les 3: Creatief schrijven en reflectie

Naam:
Klas:
Datum:


Opdracht 1: Verschil tussen songtekst en gedicht

  1. Wat zijn volgens jou drie belangrijke overeenkomsten tussen een gedicht en een songtekst?


Antwoord:

 

  1. Wat zijn volgens jou drie verschillen tussen een gedicht en een songtekst?

 

Antwoord:

 


Opdracht 2: Creatieve schrijfopdracht

  1. Schrijf je eigen songtekst of gedicht, geïnspireerd door "Blijven rijden" van Meau.
    • Gebruik minimaal twee poëtische technieken die je hebt geleerd (bijvoorbeeld herhaling, enjambement, beeldspraak).
    • Probeer je persoonlijke gevoelens of ervaringen in de tekst te verwerken.

Mijn songtekst/gedicht:

 

 


Opdracht 3: Reflectie op je eigen werk

  1. Hoe heb je je emoties en ervaringen verwerkt in je songtekst of gedicht?


Antwoord:

 

  1. Welke poëtische technieken heb je toegepast, en waarom?


Antwoord:

 


Opdracht 4: Feedback en bespreking (uitloop les 4)

  1. Luister naar de teksten van je klasgenoten en geef hen constructieve feedback.
  2. Wat vond je goed aan hun teksten? Wat zou nog beter kunnen?

 

Feedback voor klasgenoot:

 

 


Zelfreflectie (uitloop les 4):
Hoe voel je je na het schrijven van je eigen songtekst of gedicht? Heb je je persoonlijke gevoelens kunnen uitdrukken?

Antwoord:

 

Reacties